Bij veel gemeenten is de technische implementatie van Microsoft 365 al afgerond of in volle gang. Dit betekent dat medewerkers kunnen werken met applicaties zoals Teams en OneDrive. Deze tools stellen medewerkers in staat om slim en hybride samen te werken, ongeacht waar ze zich bevinden.
Maar uit ervaring weet ik dat de implementatie van de nieuwe technologie alleen is niet genoeg. Om het gebruik van Microsoft 365 te optimaliseren, is er juist (ook) aandacht nodig voor de adoptie van de software. Dit houdt in dat medewerkers weten hoe ze de tools moeten gebruiken, wat de voordelen en de best practices zijn.
Ook is het belangrijk om rekening te houden met het welzijn van medewerkers, die te maken hebben met veranderingen in hun werkprocessen en -cultuur. De afgelopen tijd sprak ik regelmatig met medewerkers binnen gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de adoptie van Microsoft 365 en de uitdagingen die zij hierin tegenkwamen. Denk hierbij aan
- de overweging om alle technische mogelijkheden en applicaties open te zetten voor je medewerkers, of juist opties dicht te zetten. Wat is hierin verstandig en het meest effectief?
- de uitdaging hoe je alle medewerkers mee neemt in de nieuwe werkwijzen en mogelijkheden van Microsoft 365. Welke werkwijzen en bijbehorende Microsoft applicaties zijn als eerste relevant voor medewerkers?
Ben jij verantwoordelijk voor de adoptie van Microsoft 365 binnen jouw gemeente, dan ben ik ook benieuwd naar jouw uitdagingen hierin. Laat een bericht achter of neem direct contact met mij op via l.beijk@thecue.nl
Meer weten over onze samenwerking met gemeenten? Lees hier meer