Effectief hybride samenwerken deel 2: Optimaal gebruik maken van technologie

Om effectief hybride te kunnen samenwerken heb je technologie nodig. De wereldwijde pandemie heeft ervoor gezorgd dat organisaties grote investeringen hebben gedaan in hardware en software.
Waar generatie Y technologie sneller integreert in hun leven dan welke andere generatie ooit (Forrester Research1), hebben andere generaties soms wat meer tijd nodig om zich nieuwe  programma’s eigen te maken.

Annette Verweij 14/09/2021

Hybride samenwerken vraagt van iedere medewerker een goede basiskennis van tools zoals Microsoft Teams, Planner en SharePoint. Maar denk ook eens aan het gebruik van een webcam en een soundbar om hybride vergaderingen mogelijk te maken. Waar je voorheen er nog wel omheen kon werken, wordt het nu pijnlijk zichtbaar wie niet mee wil of niet mee kan. Het grote risico is dat medewerkers verschillende tools gebruiken om met elkaar te communiceren waardoor er veel onnodige frustratie en inefficiëntie ontstaat.

The Cue verzamelt grote hoeveelheden (anonieme) data doordat werknemers onze games spelen om effectiever te leren samenwerken of te vergaderen. Uit onze data blijkt dat het enorm helpt om werkafspraken te maken over welke tool of applicatie wordt gebruikt voor welke werksituatie. Zonder deze simpele werkafspraken verliezen teams en medewerkers al snel veel tijd.


Tips en inzichten uit onze games:

 

  1. Maak met elkaar afspraken via welke applicatie je voornamelijk communiceert (bijv. alleen via Teams en niet meer per mail en WhatsApp), en waar je documenten opslaat (bijv. wanneer in SharePoint of OneDrive).
  2. Deel handige werkwijzen, zoals de beste manier om documenten te vinden of slimme shortcuts zoals het gebruik van CTRL-K om linkjes te delen via Teams.
  3. Laat gesprekken over documenten vooral via Teams verlopen en voorkom zo onnodige mails en meerdere versies van documenten. Werk samen in hetzelfde document, in plaats van het mailen een bijlage.

Er is veel veranderd op de werkvloer en hybride werken is niet meer weg te denken. Dat betekent dat de manier waarop we samenwerken ook blijvend verandert. En daarom zijn heldere (nieuwe) afspraken nodig. Hopelijk dat iedereen met deze inzichten de samenwerking nog waardevoller, zinvoller en plezierig kan maken.

1 Forrester research assesses the state of consumer technology adoption

Deel dit bericht

Wil je niets missen over Office 365 en adoptie?

Volg ons op LinkedIn