Eén, twee of veel? Teamgrootte en competitie in ons action learning platform

Ons action learning platform is gebouwd op teamplay. Maar wist je dat we ook games bouwen voor solo spelers? En voor duo’s? Dat vergt andere manieren van kijken naar spelen en leren. In dit artikel ga ik kort in op die verschillen en geef ik een kijkje in de keuken van ons action learning platform.

Misja van Laatum 05/05/2025

Solo spelen, spelen met z’n tweeën of in een team – maakt dat een groot verschil?

Ons action learning platform is gebouwd op teamplay. Spelers die op ons platform een game spelen doen dat in een korte periode (meestal 5 weken, zo’n 45 minuten per week) en in teamverband. Je strijdt met je collega’s in een team tegen andere collega’s in een team. De uitdaging? Beter worden op het inhoudelijke thema en nummer 1 worden op de ranglijst.

Dat is de opzet. Zo doen we dat al meer dan 5 jaar. En het werkt: we zien dat spelers in een team elkaar motiveren, dat team captains hun rol serieus nemen en we zien de leuke kanten van groepscompetitie en peer pressure. Uiteraard is leren, je skills aanscherpen en nadenken over hoe je werkt de échte reden dat we mensen laten spelen, maar competitie is één van de methodes die we daarbij graag inzetten om ze te motiveren.

Meerdere keren kregen we de vraag: bouwen jullie ook single player games? Maar we zagen de grootste kracht toch in teamplay en lieten deze vraag herhaaldelijk links liggen. Todat eind 2023 één van onze klanten met een heel concreet verzoek kwam: kunnen jullie ook een game op maat maken voor solo spelers? Na een aantal technische aanpassingen en inhoudelijk game design was onze eerste single player game een feit: Document Detective. Er volgden er vlot nog een paar.

En al vrij snel was duidelijk dat er een groot verschil is tussen teamgames en single player games: zonder de cohesie van een team beginnen solospelers minder snel met spelen en stoppen ze ook sneller met spelen voordat de game klaar is. En het is niet omdat er geen competitief element is; ook in een single player game is er een ranglijst met een winnaar..

Het verschil zit dus dieper, op een ander niveau. Onze games (en het fenomeen “game” in gamification, e-learning en action learning in het algemeen) neemt een wat vreemde plek in. Want traditionele games (zowel digitaal als analoog) zijn over het algemeen “zelf filterend”. Bepaalde type spelers spelen bepaalde type games. Wil je relaxed puzzelen? Vul je het liefst op je gemak een sudoku in. Wil je absoluut de snelste en beste zijn in de wereld? Speel je Starcraft op e-sports niveau. De verschillen zijn enorm. Er zijn net zoveel sub-genres in games als er soorten spelers zijn.

Maar de spelers die wij tegenkomen in onze games zijn geselecteerd op heel andere criteria: teams in onze games zijn vaak ook teams in hun organisatie. Collega’s met een gedeeld belang in samenwerken. Maar niet direct een zelfde interesse in spelen. En die diversiteit betekent dat wij onze games zorgvuldig moeten bouwen: de ene speler komt er voor de kennis, de ander wil vooral de top van de ranglijst bereiken. In team games ontstaat vanzelf een balans tussen deze verschillende interesses, en uiteindelijk motiveren spelers elkaar op verschillende manieren om met elkaar de eindstreep te halen.

In een single player game gebeurt dit niet. Speel je de game voor de kennis, dan kan de ranglijst je minder schelen. Is het enorm druk en heb je geen tijd om in de game te investeren? Er zijn geen teamleden of team captain om je te motiveren.

Als de engagement lager is, waarom bouwen we dan nog steeds single player games? Er zijn goede redenen: single player games zijn eenvoudiger te organiseren en sommige onderwerpen lenen zich nou eenmaal minder goed voor teamgames. Bovendien is “lager” relatief: we zien in onze single player games nog steeds een hogere engagement dan de gemiddelde 5-15% in e-learning.
Bovendien zien we dat de mensen die single player games afronden die gemiddeld beoordelen met een rapportcijfer van 9 of 10. Die eindbeoordeling ligt dus boven 8,5 terwijl die bij teamgames rond de 8 ligt.

Op het moment werken we aan een nieuwe game (over AI en Copilot) en daarin gaan we iets nieuws proberen: duo-games, ofwel “spelen met een buddy”. Na een paar testrondes van de beta versie kunnen we nu al concluderen:

Binnenkort gaan we onze eerste duo-game “in het wild” spelen, en we zijn enorm benieuwd naar de resultaten. Uiteraard blijven we ook team- en sologames bouwen; ze hebben allemaal hun kracht en hun plaats…

Deel dit bericht

Wil je niets missen over Office 365 en adoptie?

Volg ons op LinkedIn