Slim digitaal samenwerken tijdens de zomer

De zomervakantie staat weer voor de deur! Dat betekent dat veel teams de komende weken niet volledig bezet zijn en collega’s met vakantie gaan. Hoe zorg je ervoor dat jij en je collega’s slim blijven samenwerken en werk aan elkaar overdragen, ook wanneer jullie vakanties niet gelijk lopen of er geen ruimte is voor fysieke overdracht? Lees onze tips hieronder!

Annette Verweij 13/07/2024

Een teamuitje, BBQ of borrel om het begin van de zomer in te luiden is binnen veel teams gebruikelijk. Ideaal om dat moment te combineren met een inhoudelijke sessie om met elkaar de doelen en planning voor de zomer af te stemmen! Hoe? Organiseer een sessie met elkaar waarin jullie de doelstellingen voor de zomer in kaart brengen. Waar willen jullie eind van de zomer staan? Wat moet er dan af om dat te bereiken en welke taken horen daarbij? Maak ook onderscheid in prioriteiten. Welke taken moeten echt, welke zijn een ‘nice-to-have’. Hoe explicieter jullie dit afstemmen, des te makkelijker wordt het om de taken gedurende de zomer op te pakken.

Planner is de tool om de doelstellingen en taken die jullie hebben bepaald vast te leggen en de voortgang bij te houden. Maak verschillende ‘buckets‘ aan die de status van taken weergeven. Bijvoorbeeld: backlog (jullie volledige lijst met taken), gestart, feedback/review nodig, afgerond. Maak ook een bucket aan waarin jullie de doelstellingen weergeven. Zo heeft iedereen deze gedurende de zomer scherp. Gebruik labels om taken te koppelen aan bepaalde doelstellingen. En zorg er tot slot voor dat je taken ‘toewijst’. Zo weet iedereen wie welke taak heeft opgepakt, of van wie er feedback of een review wordt verwacht.

Leg tijdens de zomerperiode de voortgang, afwijkingen of updates vast. Verschuif taken naar de juiste bucket in Planner en maak aantekeningen in een taak om deze makkelijk over te dragen. Zorg er ook voor dat de Planner gekoppeld is aan jullie team in Teams (of maak deze aan). Maak afspraken over hoe jullie elkaar op de hoogte houden. Bijvoorbeeld: belangrijke updates of wijzigingen die relevant zijn voor het hele team via berichten in jullie team in Teams en updates op taakniveau via aantekeningen in de taken in Planner. Beperk het aantal communicatiekanalen, zo houden jullie het overzichtelijk.

Plan aan het eind van de zomer een sessie om met elkaar stil te staan bij wat jullie hebben bereikt. Presenteer afgerond werk aan elkaar en haal eventueel nog feedback op. Pak jullie doelstellingen er weer bij. Welke doelen hebben jullie behaald en welke successen kunnen jullie met elkaar vieren?

 


Wil jij ook slimmer digitaal of hybride samenwerken met jouw team? Neem dan eens contact op met the Cue om te bespreken hoe de games van the Cue jouw organisatie kunnen helpen. Of lees meer over deze games op deze pagina.

Deel dit bericht

Wil je niets missen over Office 365 en adoptie?

Volg ons op LinkedIn