Iets te delen? Gebruik een link in Teams in plaats van te mailen!

Als kenniswerker is het van groot belang dat je jouw digitale vaardigheden blijft ontwikkelen, oftewel dat je digitaal fit bent. We deelden eerder onze visie op digitale fitheid: wat verstaan we eronder en welke elementen zijn cruciaal?

In deze blog gaan we in op het eerste element van digitale fitheid: de ontwikkeling van Operationeel Technische vaardigheden. Wat zien we in de praktijk en wat is ons advies?

Lisanne Beijk 27/01/2024

Digitale vaardigheden: 8 elementen

Digitaal fit zijn vraagt om een breed palet aan vaardigheden en een bepaalde mindset. The Cue gebruikt onderstaand model, waarin we onderscheid maken tussen:

In deze blog lichten we het model verder toe. 

Digitale vaardigheden

 

De ontwikkeling van Operationeel technische vaardigheden: wat we zien in de praktijk

Het eerste, en misschien wel meest voor de hand liggende element in ons model, bestaat uit ‘Operationeel technische vaardigheden’. Hieronder vallen de vaardigheden die medewerkers nodig hebben om de technologie en tools die nodig zijn tijdens hun werk te gebruiken, bedienen en te onderhouden. Voorbeelden hiervan zijn: ‘Ik snap hoe mijn laptop werkt en weet hoe ik de belangrijkste programma’s op mijn laptop moet gebruiken’, en, ‘ Ik snap wat Microsoft Teams is, hoe het werkt en hoe ik het kan toepassen in mijn dagelijkse werkzaamheden’.

Sinds de toename van digitaal en hybride werken zien we dat steeds meer organisaties zogenaamde ‘knoppen-trainingen’, handleidingen en tutorials bieden. Hiermee worden medewerkers geholpen om medewerkers de benodigde kennis en vaardigheden voor het gebruik van Microsoft apps als Teams, SharePoint en OneDrive te ontwikkelen.

Wat echter bij veel organisaties nog ontbreekt in deze trainingen en tutorials zijn richtlijnen, kaders of standaarden voor het gebruik hiervan. Met als gevolg: een scala aan mogelijkheden, maar veel onduidelijkheid voor medewerkers.

 

De ontwikkeling van Operationeel technische vaardigheden: ons advies

Onlangs sprak ik met een organisatie waar dit probleem heel duidelijk werd. Er werden trainingen aangeboden over het delen van bestanden en documenten en er was een kennispagina ontwikkeld waar alle mogelijke manieren werden beschreven: delen via Teams, de mail, als bijlage, als link … Met als gevolg dat medewerkers door de bomen het bos niet meer zagen en trainingen, maar ook de tools, als te ingewikkeld werden ervaren. Dit weerhield medewerkers ervan zich aan te melden voor trainingen en – belangrijker nog – om hun technische vaardigheden te ontwikkelen.

Ons advies is daarom: help jouw collega’s de juiste technische vaardigheden te ontwikkelen door het opstellen van duidelijke en eenduidige richtlijnen en kaders. Beantwoord vragen als ‘Waar slaan we documenten op?’ of ‘Welk middel gebruiken we om te communiceren’. Zo help je niet alleen huidige collega’s, maar maak je het ook nieuwe collega’s makkelijk om te onboarden binnen jouw organisatie. De mooiste oneliner die we onlangs hoorden. Iets te delen? Gebruik een link in Teams in plaats van te mailen!  Duidelijker kan het niet!

 

Vragen of ideeën over digitale fitheid? Wij denken graag met je mee!

Ben jij betrokken bij de ontwikkeling van digitale vaardigheden, en/of het ontwikkelen van hybride of digitale samenwerking binnen jouw organisatie? En wil je meer weten over onze visie op en ervaring met de ontwikkeling van digitale vaardigheden van medewerkers en teams? Neem dan gerust contact met mij op.

 

Deel dit bericht

Wil je niets missen over Office 365 en adoptie?

Volg ons op LinkedIn