Hoe verander je gewoontes en routines op werk?

We hebben ze allemaal: routines en gewoontes die we eigenlijk achter ons willen laten, of juist willen aanleren: van stoppen met roken, minder snoepen of koffie drinken, tot regelmatig hardlopen. Sommige dingen zitten zo in ons systeem verwerkt, dat we er amper over nadenken wanneer we het uitvoeren. Ik (Lisanne) ging de uitdaging aan om 66 dagen lang geen koffie te drinken, en daarnaast geen bijlagen meer te verzenden.

The Cue 06/11/2019

Wat zijn routines eigenlijk?
Routines zijn herhalingen in ons gedrag die telkens weer (in dezelfde volgorde) terugkomen (je staat op, zet koffieapparaat aan, gaat douchen, kleed je aan, drinkt koffie).
Een gewoonte is gedrag dat we uitvoeren zonder dat we daar helemaal bewust van zijn.
Ik besloot om geen koffie meer te drinken op kantoor, en geen bijlagen (maar linkjes naar het juiste document) te delen. Beiden vastgeroeste patronen, en dus ideale kanshebbers voor terugval.

Hoe ging ik te werk?

Mijn strategie bestond uit drie elementen: het bepalen van mijn doel, de juiste voorbereiding, en stap voor stap de gewoontes veranderen. Hoewel het leuk is om te zeggen dat ik dat allemaal zelf heb bedacht, is dat niet het geval. Er zijn tal van boeken geschreven over veranderen van gewoontes en routines. Ik las deze boeken[1], en luisterde naar verschillende podcasts. Bovenstaande drie pijlers zijn mij het meest bijgebleven. En om zelf te ervaren hoe het werkt, ging ik de uitdaging aan. Daarom deel ik aan de hand van deze drie stappen mijn ervaring.

  1. Het bepalen van mijn doel

Wil je ergens mee starten of stoppen? Dan is het belangrijk om voor je zelf te bepalen: waarom doe je het eigenlijk? Wat gaat het je opleveren? Blijdschap, rust, gezondheid. Het belangrijkste is dat dit doel voor jou werkt.

Ik bepaalde daarom voor mijn uitdaging: waarom wil ik hier eigenlijk mee stoppen?

Nu het doel helder is, helpt het om goed voorbereid te zijn. Ik ervaarde dat het voor mij goed werkt wanneer het ‘nieuwe gedrag’ dat ik wilde vertonen heel helder is.

Het helpt dan ook wanneer ik lekkere thee tot mijn beschikking. Zorg dus dat je thuis en op kantoor thee hebt, zo maak je het jezelf een stuk makkelijker je uitdaging vol te houden. Ik deelde tegelijkertijd mijn uitdaging met collega’s en vrienden, voor mij hielp dit als stok achter de deur.

En ook hier deelde ik mijn uitdaging met mijn collega’s. Niemand beter dan mijn collega’s die feedback kunnen geven, op het moment dat ik wel een bijlage deel.

3. Stap voor stap

Hoewel bijna iedereen het weet, pakken we zelden op een gestructureerde manier een verandering aan. Wil je starten met dagelijks 10 kilometer hardlopen? Maar je rent nu nauwelijks of zelfs niet? Dan is  de kans dat je het gaat volhouden om vanaf dag 1, iedere dag 10 kilometer te lopen erg klein. Je lichaam (en brein) is nog namelijk nog  helemaal niet gewend aan het hardlopen. Het beste is om stap voor stap deze nieuwe gewoonte op te bouwen. Wil je hardlopen, start dan met: je sportkleren aantrekken, vervolgens dagelijks 1 km rennen, na een periode stap je over naar 2 km etc.

Hoe ging ik te werk om minder koffie te drinken? Belangrijk om te weten is dat ik zo’n 5 jaar geleden wel 4-6 koppen koffie dronk op een dag. De kunst is dan om stapsgewijs te gaan minderen. Zo’n twee jaar geleden heb ik een stap terug genomen naar 2-3 koppen koffie per dag. En afgelopen jaar heb ik structureel maximaal 1 kop koffie gedronken per dag, waarbij ik nu 66 dagen focus op geen koffie doordeweeks.
Wanneer je rustig afbouwt,  geef je jezelf de ruimte om in een nieuw patroon te komen.

Conclusie
Wanneer jij van routines af probeert te komen of juist probeert bepaalde routines te kweken, moet je ervoor zorgen dat jij je eigen valkuilen herkent en kan bestrijden. Wanneer verlang je nou naar dat kopje koffie, en hoe ga je die ‘lust’ tegen. Houd je eigen doel voor ogen, en onthoud waarom je het doet. Baseer een verandering dus niet alleen op je ‘doorzettingsvermogen’ hoe mooi dat ook klinkt, maar zorg dat je jezelf op de juiste manier faciliteert. De kleine dingen helpen in dit proces.

Lisanne Beijk

[1] Bronnen: 
Charles Duhigg, The power of habit, why we do what we do in life and business, Random Books, 2014

Jeremy Dean, Making habits, breaking habits: why we do things, why we don’t, and how to make any change stick, Da Capo Life Long Books, 2013.

Deel dit bericht

Wil je niks missen op het gebied van Office 365 adoptie en gamification?

Volg ons op LinkedIn
profile