Hoe ik thuiswerken tijdens de tweede coronagolf aanpak

Sinds vorige week dinsdag werk ik weer volledig vanuit huis en zijn de ‘uitjes’ naar kantoor niet meer mogelijk. Ja, zo voelde het de afgelopen drie maanden voor mij. Een fietstocht naar het station, de treinreis, korte gesprekjes bij het koffiezetapparaat en aan het einde van de dag uitgebreid gedag tegen m’n collegas zeggen; ik ervaarde dat thuiswerken in combinatie met wat kantoordagen wel echt prettig waren. Maar per 28 september, na de aanscherping van de maatregelen, werk ik weer 100% vanuit huis werken en dit is wat het met mij deed. 

The Cue 09/10/2020

Ik begon me aan dingen te ergeren 

Na precies een halve dag, werd ik onrustig en ik begon te malen. Hoe zorg ik voor afwisseling komende periode? “Waar ga ik mijn energie uit halen”. En ik begon me aan dingen te ergeren, zoals een volle vaatwasser of mijn vriend die aan dezelfde tafel lunchte terwijl ik aan het werk was. Hierdoor ging ik taken uitstellen, kreeg ik het gevoel dat ik ‘niks te doen’ had en dat alles ellendig was ebegon ik zelfs ruzie te zoeken met de persoon die het dichtst bij mij staat (sorry!). Hoewel ik normaliter alles vrij rooskleurig zie, gebeurde bovenstaande binnen een tijdsbestek van vier uur. Kortom, dit werkte dus niet. 

 

Het is makkelijk om anderen te adviseren 

24 uur later fietste ik na het sporten naar huis en kwam ik tot rust en bezinning. Waarom bracht ik zelf niet in de praktijk wat ik allemaal had gelezen over thuiswerken en waar ik mensen in mijn dagelijkse werk over adviseerTsja, het is natuurlijk een stuk makkelijker om anderen te vertellen hoe het moet, dan het daadwerkelijk zelf in de praktijk te brengen. Ik realiseerde me dat mijn hart luchten over waar ik tegenaan liep én opschrijven wat ik nodig heb in mijn werk, mij erg hielpen. Dus dat is wat ik deed. 

 

Deze vier tips geven mijn dag structuur 

Ook realiseerde ik dat ik het prettig vind om structuur in mijn week te hebben. Ik ben nogal een ‘flexibel’ persoon en die structuur geeft mij houvast. Onderstaande tips helpen mij om die structuur aan te brengen: 

  1. Een goede start van de dag: I.p.v. mijn reis naar kantoor, zet ik minimaal 3 dagen per week de wekker iets eerder. Zodra ik opsta, wandel of fiets ik een half uur tot drie kwartierDit geeft mij ruimte om na te denken of een inspirerende podcast te luisteren. De andere twee dagen ontbijt ik samen met mijn vriend. Zo start ik met de juiste energie aan een nieuwe dag. 
  2. Voldoende momenten tussendoor: Ik zorg dat ik voldoende momenten tussendoor pauzeer, bijvoorbeeld om te lunchen (nee, niet stiekem achter de laptop), zodat ik even wat afleiding heb en vierkante ogen voorkom. Best een uitdaging, gezien mijn persoonlijk record lunchtijd op 1.31 minuut staat. 
  3. Werkafspraken met directe collega’s: In de teammeetings met mijn directe collega’s, maken we heldere werkafspraken over: Zijn er meer of minder meetings nodig nu we weer 100 % digitaal werken? Welke resultaten verwachten we van elkaar? Wat hebben we nodig voor een effectieve werkdag? Wat heeft iedereen nodig om ook tussen het werk door even pauzes te nemen? 
  4. Sociale contacten bewust opzoeken: Omdat ik veel energie haal uit gesprekken met collega’s en klanten plan ik soms ook afspraken in zonder een strakke agenda. Bijvoorbeeld om te horen waar collega’s mee bezig zijn, of hoe zij naar een specifiek thema kijken. 

 

Onderzoek naar productiviteit en werkgeluk  

Bovenstaande tips werken voor mij en sluiten aan op mijn behoeften. Maar heel werkend Nederland heeft de afgelopen maanden geworsteld met de thuiswerksituatie. Wat voor mij goed werkt, daar heeft een ander misschien niets aan. Bij The Cue deden we onderzoek naar de behoeften van Nederlandse business professionals als het gaat om productiviteit en werkgeluk. In onze gratis whitepaper The Future of Work – Samenwerken, nu en in de toekomst delen we de key learnings en geven we praktische tips om jouw productiviteit en werkgeluk te vergroten. Download hier de whitepaper.

 

 

Deel dit bericht

Wil je niets missen over Office 365 en adoptie?

Volg ons op LinkedIn