Positieve impact op vitaliteit, motivatie en betrokkenheid van medewerkers met gamification

Werkend Nederland realiseert zich steeds meer dat thuiswerken de nieuwe norm wordt. Zelfs als we straks weer naar kantoor mogen, zullen veel organisaties kiezen voor een hybride werkmodel waarbij medewerkers thuis, op kantoor of elders kunnen werken. Terecht, want flexibel werken kent veel voordelen. Maar er kleven ook risico’s aan: mentale vermoeidheid, gebrekkige motivatie en een daling van werkgeluk. Organisaties zijn daarom massaal op zoek naar manieren om hun medewerkers voor de lange termijn productief en betrokken te houden. Gamification start-up the Cue zag deze behoefte en ontwikkelde de game Smart Collaborators – Working from Everywhere Together.

The Cue 17/12/2020

Beter samenwerken in een digitale omgeving

Met de Smart Collaborators game spelen teams een vijf weken lang durende, onderlinge competitie waarbij ze verschillende opdrachten uitvoeren. Tijdens deze opdrachten leren zij optimaal gebruik maken van verschillende Office 365 programma’s en beter samenwerken in een digitale omgeving. Daarnaast heeft het spelen van de game een positieve impact op vitaliteit, motivatie en betrokkenheid. “Organisaties ervaren een hoge urgentie om met deze thema’s aan de slag te gaan”, vertelt managing director Lisanne Beijk. “ Meerdere organisaties hebben inmiddels interesse getoond en een grote pensioenverzekeraar gaat de game in 2021 een jaar lang met honderden medewerkers spelen.”

Leren en ontwikkelen tijdens je dagelijkse werk

The Cue is gespecialiseerd in het ontwikkelen van kant-en-klare games om Office 365 vaardigheden te verbeteren, zodat medewerkers effectiever en efficiënter leren werken en samenwerken. “Dit doen we op basis van gamification. Gamification gaat uit van het principe dat 70% van alles wat je leert tijdens het werk gebeurt, 20% in de interactie met collega’s en slechts 10% in formele training. De opdrachten in de Smart Collaborators game gaan dus letterlijk over die dagelijkse praktijk. Denk aan actuele vraagstukken als hoe je effectief virtueel vergadert, hoe je vitaliteit vormgeeft, welke werkafspraken nodig zijn voor een digitale samenwerking en wat de rol van kantoor wordt in een hybride werkmodel. Daarnaast gaat gamification over fun. Teams die onze games spelen geven aan dat ze plezier ervaren bij het experimenteren met nieuw gedrag”, aldus Lisanne Beijk.

Deel dit bericht

Wil je niets missen over Office 365 en adoptie?

Volg ons op LinkedIn
profile