learn-977545_960_720

Change & Adoptie van Office 365: het verschil tussen e-learning & gamification.

Er zijn eindeloos veel opties om te leren hoe
je effectiever kunt werken met behulp van Office 365. Veel van deze opties zijn
online beschikbaar. Twee populaire methoden daarvan zijn e-learning en
gamification. Maar wat is nu precies het verschil tussen beiden?

Wanneer je als
organisatie ervoor wilt zorgen dat iedere medewerker slim gebruik maakt van
Office 365 en dezelfde werkwijzen hanteert, dan zijn er verschillende
interventies. Deze bestaan uit reguliere training, coaching, inloopsessies,
e-learning en gamification. Vaak zien we dat e-learning en gamification worden
ingezet om op een laagdrempelige manier een grote groep binnen de organisatie
te bereiken. De vraag is dan: hoe ga je kijken naar deze verschillende
interventies en wanneer ga je inzetten?

De overeenkomsten: Digitaal, schaalbaar en datagedreven

Wat is de overeenkomst tussen e-learning
& gamification? Zowel e-learning als gamification worden gefaciliteerd via
een digitaal platform. Dit maakt beide oplossingen schaalbaar. Het maakt daarom
niet uit of je nu 100, 1.000 of 10.000 gebruikers wilt bereiken. Beide oplossingen
bieden datagedreven inzichten in het gebruik van het platform: met welke kennis
hebben gebruikers nu moeite? Welke vergaderfrustraties gaan de teams in jouw
organisatie wegnemen met Office 365?

Het verschil: leren versus toepassen

Een belangrijk verschil is dat e-learning
gericht is op iemand optimaal nieuwe kennis aan te leren, terwijl gamification gericht
is op iemand of hele teams optimaal motiveren. e-learning helpt je om iets te begrijpen.
In het geval van adoptie gaat het dan bijvoorbeeld over: hoe integreer je Planner
met Teams of wat zijn de 5 belangrijkste features zijn van OneNote.

Gamification is juist het toepassen van nieuwe
kennis dankzij de inzet van motiverende spelelementen in de praktijk.
Bijvoorbeeld het kunnen behalen van punten en badges wanneer je nóg effectiever
vergaderd dan de vorige keer, of het kunnen winnen van andere teams door
digitaal veiliger te werken.

Individueel versus
Teams

E-learning richt zich vooral op individuele
leerpaden, terwijl gamification zich kan richten op zowel individuen en
tegelijkertijd op teams. Maar wat is dan het voordeel van beide?

  • Voordeel van individuele leerpaden: ieder individu kan
    zelf inplannen wanneer hij/zij wil starten en is niet afhankelijk van anderen.
  • Voordeel van teamleren:  doordat een team
    wordt geforceerd samen de game te spelen wordt het makkelijk om ook
    daadwerkelijk samen de routines te verbeteren. Bij gamification worden daardoor
    de early adopters ‘gedwongen’ om samen te werken met anderen, zodat zij ook
    meegaan met de verandering. Door enthousiast mee te spelen neem je vanzelf je
    gehele team mee.

De impact van beide oplossingen.

De uitkomst van e-learning is vaak een
kennistest waarmee je kunt laten zien meer te weten dan voorheen. Het idee is
dat je nu de kennis hebt om iets (anders) te doen, wat je voorheen niet kon.
Maar om nieuwe kennis om te zetten in andere routines en gewoontes is er meer
nodig.

We kennen namelijk allemaal wel de goede
intenties: ik weet dat ik zou moeten stoppen met roken, maar ik doe het
niet. Ik weet dat ik meer zou moeten sporten, maar ik doe het niet.
Maar
alleen kennis draagt niet bij aan nieuwe gewoontes of routines.  

De uitkomst van gamification zijn nieuwe
ervaringen, nieuw gedrag en nieuwe gewoontes uitgevoerd op de werkvloer,
tijdens het werk. Met als direct resultaat een verbetering van de werkzaamheden.

Het juiste moment voor e-learning of
gamification

Gamification of e-learning is niet beter dan
de ander. Ieder change- en adoptie traject vraagt om een uitgebalanceerde
aanpak met meerdere interventies. Zowel e-learning als gamification kunnen daar
onderdeel van uitmaken. Je kunt ervoor kiezen om in je verandertraject een game
in te zetten om teams te mobiliseren. Teams gaan dan aan de slag met Microsoft
Teams en OneNote om bijvoorbeeld effectiever en veiliger te overleggen. Zo bereik
je direct een grote groep medewerkers, die een nieuwe werkwijze aanleren. Na het
afronden van een game, kunnen individuele medewerkers zelf verder aan de slag met
behulp van e-learning. Zo geef je iedereen de kans om op hun eigen tempo verder
te leren.

Wilt u sparren over het design van een IT
adoptie- en verandertraject? Neem contact op met onze change- en adoptie
experts van The Cue.

Deel dit bericht

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on email

Wil je niks missen op het gebied van Office 365 adoptie en gamification?

Meer berichten

Would you like to learn more about Office 365 adoption or gamification? Just contact us!

en_GB
nl_NL en_GB

De wereld van Office 365 adoptie en gamification is volop in ontwikkeling. Wil je niets missen van the Cue? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!