study_cover.jpg

Routines

We hebben ze allemaal. Routines en gewoontes die we eigenlijk achter ons moeten laten, of
juist onszelf moeten aanleren. Dat gaat van roken tot snoepen weer tot teveel
koffie drinken, of het aanleren van bijvoorbeeld regelmatig hardlopen. Sommige
dingen zitten zo in ons systeem verwerkt, dat we er amper over nadenken wanneer we het uitvoeren.
Ik (Lisanne) ging de uitdaging aan om 66 dagen lang geen koffie te drinken, en
daarnaast geen bijlagen meer te verzenden in mijn e-mails.

Routines zijn een soort van rituelen/herhalingen in ons
gedrag die telkens weer terugkomen/worden uitgevoerd zonder dat we ons daar
helemaal bewust van zijn. Koffie drinken tijdens op het werk is er voor mij 1
van, die ik probeer af te leren. Dit gaat met een bepaalde strategie.
In het begin probeer ik het gebruik te verminderen. Eerst neem ik een stapje
terug naar 2-3 keer koffie per dag. Dat bouw ik dan weer af naar 1 kopje per
dag, en uiteindelijk door tot en met 1 kopje per week, op zaterdag. Zo geef je
jezelf de ruimte om in een nieuw patroon te komen.
Het is belangrijk dat als je voelt dat je gaat terugvallen in je oude patroon,
een alternatief achter de hand hebt. Wanneer het bijvoorbeeld erg druk en
vermoeiend is op werk, jij geen kopje koffie zet, maar bijvoorbeeld thee kiest als
vervanger . Een optie achter de hand hebben is erg belangrijk om het verlangen
naar bijvoorbeeld koffie te verminderen.

Ook het versturen van minder bijlagen via de mail heeft dezelfde strategie. Eerst
neem ik een stapje terug door te verminderen. Dit zet je door totdat je het
helemaal niet meer doet. Zo zorg je ervoor dat collega’s en jijzelf niet meer
geïrriteerd  raken door stapels e-mails
met bijlagen. De vervangende communicatie die wordt geadviseerd is Microsoft
Teams, waarmee je makkelijk met bestanden communiceert en veel sneller antwoord
hebt van je collega’s. In Microsoft Teams leer je samen aan bestanden te
werken, zonder dat er 60 versies van een bestand worden gemaakt via de mail.

Dus wanneer jij van routines af probeert te komen of juist probeert
bepaalde routines te kweken, moet je zorgen dat jij je eigen valkuilen herkent
en kan bestrijden. Wanneer verlang je nou naar dat kopje koffie, en hoe ga je
die ‘lust’ tegen. Hoe je eigen doel voor ogen, en onthoud waarom je het doet. Wanneer
je dagelijks wil gaan hardlopen, zorg dan dat als je thuis komt van
bijvoorbeeld werk,  sportkleren aantrekt.
Zo kom je in de gewenning dat wanneer je weer thuis terugkomt, even die
kilometers maakt. De kleine dingen helpen in dit proces. Herinner waarom je het
doet, en zet de goede wil dan door!

Lisanne Beijk

PS: Extra tips bij het af/aanleren van routines:

  • Vertel het aan je directe omgeving, zij kunnen
    je controleren en helpen!
  • Beloon jezelf af en toe, zorg dat je consistent
    blijft en gedisciplineerd.
  • Nog een extra tip?

Deel dit bericht

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on email

Wil je niks missen op het gebied van Office 365 adoptie en gamification?

Meer berichten

Wil je meer weten over Office 365 adoptie of gamification? Neem contact met ons op!

nl_NL
en_GB nl_NL

Werk je thuis ivm het Corona-virus? 

Wil je slimmer samenwerken vanuit huis met Office 365? Schrijf je dan nu in voor onze (gratis*) game!